Apple dikatakan sedang mengusahakan enjin cariannya sendiri untuk menggantikan Google.
Sehingga kini Google membayar Apple antara $ 10b hingga $ 12b setahun untuk menjadi penyedia carian utama pada peranti Apple, tetapi kesepakatan itu akan segera berakhir dan kes antimonopoli yang dilaporkan terhadap Google oleh Jabatan Kehakiman AS dapat mencegah perpanjangannya.
Apple telah membuat langkah untuk beralih dari Google. Applebotnya, yang pertama kali dilaporkan pada tahun 2014, telah menjelajah web sejak itu dan diduga telah meningkatkan kadarnya baru-baru ini. Selanjutnya, dalam carian skrin utama iOS 14, Apple telah mula menghubungkan terus ke laman web, dengan mengabaikan Google sepenuhnya.
Akhirnya, hampir tiga tahun yang lalu, Apple memburu Ketua Pencarian dan Perisikan Buatan Google, John Giannandrea, yang kini merupakan Senior VP atau Machine Learning dan AI Strategy di Apple.
Apple mengusahakan mesin pencari sendiri kerana hubungan Google dapat dipotong tidak lama lagi
Tidak jelas bentuk atau bentuk mesin carian Apple yang boleh diambil. Sekiranya ia akan menjadi Spotlight yang disempurnakan pada peranti iOS dan OS X atau jika ia akan menjadi laman web yang lengkap seperti Google.com.
Tetapi semakin jelas bahawa amalan Apple dan Google untuk menerima pembayaran menjadi penyedia carian utama pada jutaan peranti akan segera menghadapi tekanan peraturan. Pembayaran Google kepada Apple dilaporkan sekitar 20% dari pendapatan perkhidmatan Apple.
Salah satu isu Apple menjadi gergasi pencarian adalah komitmennya terhadap privasi. Dalam surat terbuka kepada pelanggannya, CEO Apple Tim Cook pernah berkata: "Model perniagaan kami sangat mudah: Kami menjual produk hebat. Kami tidak membina profil berdasarkan kandungan e-mel atau tabiat melayari web anda untuk menjual kepada pengiklan. Kami tidak "mengewangkan" maklumat yang anda simpan di iPhone atau di iCloud anda. Dan kami tidak membaca e-mel atau mesej anda untuk mendapatkan maklumat untuk dipasarkan kepada anda. ". Tidak jelas bagaimana Apple dapat membuat mesin pencari yang berjaya tanpa membina profil di sekitar tabiat melayari pengguna atau menggunakan data yang disimpan pelanggan di iPhone sebagai alat untuk hasil carian yang lebih baik.
Comments
Post a Comment